2016. augusztus 27., szombat

Hogyan kell parkolni a vizsgán, és az életben

A forgalmi vizsgán két technikai jellegű feladatot kell végrehajtani.

Egy egyívű megfordulást és egy parkolást.
Itt, most leírom a parkolással kapcsolatos tudnivalókat. Ajánlom szeretettel a vizsgára való felkészüléshez.


Megbeszéljük hogy

  • hogyan kell felkészülni rá
  • mik a követelmények, milyen helyet kell keresni
  • miként kell technikailag végrehajtani
  • mikor jó a parkolás
  • hová nézzünk tolatás közben
  •  mikor tekintjük befejezettnek a manővert
  • elindulás előtt még milyen teendőink vannak
A felkészülés :




Megkapod a vizsga során az utasítást, parkoljunk !
Első teendő hogy belenézz a tükörbe !
Miért ?
Nem mindegy hogy milyen sorrendben állj neki a feladatnak.




1/- Végignézel az utcán. Ha rögtön látsz egy megfelelő helyet, akkor kiteszed az irányjelzést, lelassítasz és leparkolsz.
    Ha látod a tükörben hogy mögötted jön valaki, akkor el kell döntened, hogy biztonságosan meg tudsz-e állni előtte. Észre vette-e a jelzésedet ? Mennyire van közel hozzád ? Ha tolatni szeretnél hagyott-e helyet a számodra. Esetleg gyorsan beállt a kinézett helyedre.

    2/- Ha nem látsz megfelelő helyet akkor keresned kell. Ha jön mögötted valaki, akkor már a keresés idejére is tedd ki a jelzést, hogy számítson a megállásodra és hagyja szabadon számodra a parkolóhelyet.
        Ha nem jön senki akkor ráérsz keresgetni, és ha megvan a kiválasztott hely, akkor is elegendő kirakni a jelzést.

        Az előkészülethez tartozik a hely kiválasztása ! Elmondom ez a legnehezebb az egész történetben.
        Nehéz, mert dönteni kell. Gyorsan és határozottan.
        El kell dönteni hova, és el kell dönteni hogyan.
        Ez nehezebb, mint maga a parkolás.

        A tanulók gyakran választják a tolatást, pedig nem szükséges.
        2 egyszerű oka van ennek.
        Az egyik, hogy nem hiszik el, hogy orral is szabad, pedig én igazán szépen elmondom.
        A másik hogy a döntés elhalasztható kb. 4 kocsihosszal, ami bizony nagy idő.
        Elhalasztható, mert ugyanarra a helyre való betolatáshoz 4 kocsihosszal előrébb kell megállni, mint az orral való beálláshoz.

        Az előkészülés befejezéseként le kell lassítani a parkoláshoz szükséges sebességre. Ez leginkább megállást jelent, de mindenképp egy nagyon lassú menetet.

        Követelmények a hely kiválasztására, és a végrehajtásra :

        • A vizsgán  olyan helyen megengedett a parkolás, ahol sem tábla sem jogszabály nem tiltja a várakozást!! Nem  szabad  "X" jelre, kapubeállóba, rokkant helyre .
        • Szabad parkolni a jobb oldalon, és egyirányú utcában a bal oldalon is.
        • Vizsgán olyan helyet kell választani, ami 12-15m ha előre parkolsz az kb. két parkolóhely hossza, és max 7m ha tolatva... ez egy hely.   A parkolóhely két kocsi közt kell legyen !
        • Lehet parkolni tolatva és orral előre is. AZ életben nem tartom értelmesnek nagy helyre tolatni. Időrabló, feltartja a forgalmat, felesleges izgalom. Ha rám hallgatsz nagy helyre orral parkolsz !
        • A parkolás befejeztével nem szabad két helyet elfoglalni, valamelyik helyre úgy kell beállni, hogy a másik szabad maradjon.

        Nézzük a technikát :

        A járdaszegély mellé párhuzamosan történő beállásnak alapvetően két módját ismerjük.

        • előre , orral történő parkolás,
        • és tolatva parkolás.
        a legnagyobb  különbség a kettő közt a helyigényük.
        Orral történő parkoláshoz legalább másfél kocsihossznyi hely szükséges.
        Kicsi, egy autónyi helyre tolatva lehet beállni.
        Ezért szükséges, hogy mindkét technikát megismerjük, és begyakoroljuk.
        Én szeretem a harmadik módszert is alkalmazni, amikor úgy állunk be orral  hogy nem megyünk kapásból közel a járdaszegélyhez, és a hiányosságot tolatva küszöböljük ki.
        Az orral történő parkolásnak megvan ugyanis az az előnye, hogy közben nem tartjuk fel a forgalmat.
        Kisebb a nyomás a tanulón, kisebb a környezeten. Viszont nehéz úgy végrehajtani, hogy az első kerék ne kerüljön veszélybe.
        Ha a bemenet során nem állunk közel a járdához, akkor ezt a hibát hátramenetben, de már a parkolóhelyen belül, a forgalom akadályozása nélkül tudjuk orvosolni.
        Persze ehhez is, mint minden technikai feladathoz elkerülhetetlenül birtokában kell lennünk 2 tudásnak.
        A lassú menet, és a helyes kormányzás tudásának !

        Az előre történő beállásnál egyetlen hibát szoktak elkövetni a tanulók.  A szemükkel az elől álló kocsi fenekét nézik, és azt célozzák meg. Szinte kormányzás nélkül, haránt beállnak, aminek az a következménye hogy bár a kocsink orra jó helyre kerül, de a háta még kinn van a forgalomban. Tehát ferdén állunk. Ez azért van , mert az autó a fenekét csak húzza maga után, az nem kormányozható.

        A megoldás az, hogy a kocsit minél hamarabb, viszonylag meredek szögben a járdához kell kormányozni, majd óvatosan keveset elkormányozni, és addig menni előre, amíg a fenekét is behúzza maga után.

        Tolatva történő parkolásnál érdemes a következő technikát követni :

        1. állj meg a mellet a kocsi mellett ami mögé be szeretnél parkolni ! Vigyázz az oldaltávolságra, az ajtónyitásnyi itt is legyen meg. Biztonságosabb is, és a parkolás is könnyebb. A két kocsi orra legyen egy vonalban. Ha kicsi a hely akkor menj kicsit előrébb.

        2. Buktasd le a külső tükröt a kerékre,,tedd R.-be, nézz hátra, oda ahova menni szeretnél, győződj meg a biztonságról, és lassan csúsztatott kuplunggal indulj el.

        3. ha megmozdult az autó, tekerd a kormányt a járdaszegély felé, és várd meg amíg a szegéllyel 45 fokos szöget zár be a kocsi. Ekkor állítsd meg, hogy meggyőződj róla a szög biztosan rendben van-e. Ezen a szögön fog múlni a parkolásod sikere, na meg a sebességeden. Ha nem tudod megsaccolni ezt a szöget, akkor a legegyszerűbb megoldás, ha a bal oldali tükörben nézed a mögötted parkoló jármű orrát. Ha meglátod a teljes elejét, mindkét lámpáját, akkor jó a szög .

        4. Ha megvan a jó szög, akkor ENGEDD EL A FÉKET, ekkor nagy valószínűséggel meg fog mozdulni az autó, és ennél a sebességnél  tekerd vissza a kormányt egyenesbe.. Ebben a szögben, teljesen egyenesen,  nagyon lassan indulj el a járda felé.
        Van hogy szinte semennyit nem kell hátramenni, de van hogy sokat.
        Ez attól függ milyen sebességgel hajtottad végre a manővert, milyen gyorsan tekerted a kormányt, és milyen messziről indultál. Ez mind, mind változó tényező, ezért nehéz a feladat. Addig menj hátra amíg a hátsó kereked a járdát nagyjából 30 cm, re közelíti meg.

        5. ha megközelítetted a járdát a megfelelő távolságra, akkor az úttest felé tekerd ki a kormányt, mindaddig amíg a kocsi be nem fordul a járdaszegéllyel párhuzamosba.

        HA EZ MEGVAN A TECHNIKAI RÉSZEN ÁTESTÉL, VÉGY EGY NAGY LEVEGŐT KÖNNYEBBÜLJ MEG, DE NINCS MÉG VÉGE.

        A parkolást akkor tekintjük befejezettnek ha :

        • a kocsi a járdaszegéllyel párhuzamos
        • attól legfeljebb 30cm-re áll
        • olyan helyen ahol a várakozás is megengedett
        • és a kéziféket behúzva rögzítettük a kocsit
        • motort nem kell leállítani
        A parkolást akkor  hajtottuk végre jól ha :

        • A szándékunkat időben jeleztük, megfelelően körültekintettünk
        • határozottan ki tudtuk választani a helyet a manőverhez, 
        • és ez a hely megfelelő is
        • határozottan el tudtuk dönteni a parkolás módját
        • a feladatot megfelelő sebességgel, maximum 2 javítással jó manőverezéssel hajtottuk végre
        • a végeredmény a szabályoknak megfelel
        • és rögzítettük a járművet is
        • valamint a környezetünket nem akadályoztuk jelentősen, és feleslegesen, de semmiképp nem veszélyeztettünk

        Hová nézzünk parkolás közben ?

        Megtalálhatod a tolatás, tükrök, tekintet vándorlása című cikkemben

        HOGY VAN-E MINDENNEK ÉRTELME ? NEM TÚL SOK !

        De ez csak az én véleményem.
        Ha levizsgáztál, nem leszel akkora nagy marha hogy egy üres utcában nekiállj két kocsit keresni, ami közé beállhass.
        Valószínű megkeresed a legnagyobb szabad helyet az utcában, és ott fogsz leparkolni.

        Aztán ha majd egyszer kétszer szembesülsz azzal hogy nincs a közelben nagy hely, csak aprócska, akkor majd begyakorolod a parkolást, békésen stressz nélkül, egyedül az oktatás alatt megtanult módon.
        Én is ezt tettem. Már megvolt a jogsim. A gyerekeim a Dohány utcába jártak oviba. Csak ritkán volt nagy hely. Reggel amikor vittem őket, nem volt forgalom, ráértem szórakozni. Végigmondtam a betanult sémát, és végül már rutinosan ment.

        Gondolom én, hogy ez így életszerűbb,,,,. Lehet nem kéne gondolkodnom.

        Erről majd egy másik fejezetben.


        UTÓIRAT : lássuk mi maradt ki !!

        • Ha olyan helyet találsz ami két kocsihossznyi, de az egyiken tilos várakozni, az még teljesen jó ! Ne szaladj el, csak a parkolás végén állj át a jó helyre.
        • A kocsik mozgásának tulajdonsága, hogy kis helyre csak tolatva lehet beállni, tehát másfél kocsihossznál kisebb helyre ne próbáld meg orral. Az még a rutinosaknak is macerás !
        • Vedd figyelembe a földrajzi adottságokat ! Lejtőn orral, emelkedőn tolatva könnyebb parkolni, ne nehezítsd meg a dolgod .
        •  Bár rábeszéllek az orral parkolásra, azért nem kereshetsz egy fél városon át erre alkalmas helyet. Kisebb helyre is le kell tudni parkolni, tehát tanuld meg azt is !
        • Ha menet közben rájössz hogy a hely amit választottál valamiért nem jó, akkor hagyd ott. Ne erőltesd ! Keress jobbat ! Szabad másik helyet keresni, csak szabályosan ! Index, körültekintés, úgy menj tovább ! 

          18 megjegyzés:

          1. végre egy hasznos részletes leírás, köszönöm

            VálaszTörlés
          2. Nagyon köszönöm sokat segített az oktató csak gyakorlatban mutatta nem mondott ennyit róla!!!! Köszönöm szépen!!

            VálaszTörlés
          3. Nekem is sokat segített a leírás, egész felbuzdultam tőle. Az én oktatóm sem magyarázott egyáltalán, sajnos :(. El is fogom olvasni a többi cikket is.
            Köszönöm szépen!

            VálaszTörlés
          4. nagyon szépen köszönöm a kedves hozzászólásokat.
            Azért az ne felejtsétek el, hogy amikor ez a bejegyzés készült, még más volt a rendszer a vizsgán a parkolást illetően. Most már nem Te választasz módszert hogy előre , vagy hátra, hanem a vizsga elején azt is kihúzod. Az is igaz hogy kicsit nagyobb helyekre való parkolásra ad lehetőséget a mostani rendszer.
            :-)

            VálaszTörlés
          5. Kedves Ágnes!
            Minden szava aranyat ér! Köszönöm. Sajnálom, hogy nem Budapesten oktat, már mennék is...:)A legtöbb oktató két mondatra sem veszi a fáradtságot. A tanuló vagy ráérez magától, vagy bukik egy párszor.

            VálaszTörlés
          6. Neked Is köszönöm a kedves szavakat.

            Ha szimpatikus volt az oldalam, akkor megköszönném ha megosztanád az interneten, a Facebookon, vagy amerre jársz, hogy minél többen olvashassák .
            Nekem az a legnagyobb segítség .

            Köszönöm Ági :-)

            VálaszTörlés
          7. Szia Agi!
            De jo,hogy megtalaltam az oldaladat!Nemsokara megyek vizsgazni ,de most elotte "ezerrel" olvasom es megprobalom megjegyezni az igen hasznos tanacsaidat!Koszonom!
            Nekem jo az oktatom,mindent elmond gondosan,de azert tudod....,tobb tapasztalatszerzes az nem art,sot....nagyon hasznos es ezt most erzem is!
            Olyan jo,hogy van ez az oldal!Nagyon koszonom!En biztos,hogy fogom masoknak is javasolni!

            Udvozlettel es Szia:Tunde

            VálaszTörlés
          8. Kedves Ágnes! A héten kezdtem el a vezetést. Első órán szlalomozás, parkolás a rutinpályán. Tegnap voltam másodszor a kormányzás nem megy. Nem érzem az autót. A szlalom elejét még megcsinálom a vége nem sikerül. Egy-két parkolás után (nem sikeres) kimentünk a forgalomba, egyik városból a másikba. Körforgalom, lámpák az oktató végig nyomkodta a pedálokat, belenyúlt a kormányzásba, ettől teljesen elbizonytalanodtam. Mentünk 80 km-es sebességgel is, de a lábam alatt éreztem, hogy kezeli a pedálokat és teljesen összezavart. Mire volt ez jó? Nem izgultam a vezetéstől, de a holnapi nap már a frászt hozza rám. Ha a kormányzás nem megy, milyen feladattal tudom gyakorolni és nem tudom mi értelme volt a forgalomba kimenni így. Azt is mondta, hogy a mögöttem lévő már kétszer infarkust kapott. Hát még én, amikor gázt ad és én mondjuk semmit nem kezelek még rendesen. Mi lenne a menete az oktatásnak? Nem szeretném feladni, de érzem, hogy bénának tart. Soha nem vezettem egy métert sem, nyilván nem két órában fogok helyesen kezelni mindent, ezért nem értem ezt az egészet. Üdvözlettel. Angi

            VálaszTörlés
          9. Kedves Ági!








            skerült a veztés ??Le tudtad tenni a visgát????

            VálaszTörlés
          10. Sziasztok !
            Bocsánat, de eddig nem láttam ezeket a bejegyzéseket.

            Anginak írnám gyorsan, hogy a kormányzást én úgy gyakoroltatom, azzal, akinek nem megy, hogy elviszem kanyargós utakra.
            Szerencsések vagyunk itt Pécsett, mert van egy komlói utunk, egy orfűi, és sok mecseki.
            Én nem viszem rutinpályára a tanulót. Nem hiszek benne. Mindenki más tematika szerint oktat.
            Én azt vallom, hogy a kocsit vezetni csak utakon lehet megtanulni. A pályán ami 20 m hosszú és 10 széles, legfeljebb kezelni lehet tanulni. Ezért vannak jól bejáratott vidéki utaim. Forgalommentes, csendes, kicsit kanyargós, kicsit hegymenet. Addig viszem ilyen helyekre , ki a városból a tanulót, ameddig össze nem barátkozik a kocsival, meg nem nyugszik, és jól nem érzi magát a volán mögött.
            Az vezetés nem pedálok nyomkodása, vagy egy kormány tekergetés. A vezetés egy összehangolt folyamat, állandóan változó környezetben.
            Változik a sebesség, az irány, a lendület és a forgalom is.
            Ezért nem hiszek a pályában.
            Én nem szoktam a gázpedált nyomni. Legfeljebb fékezni, és a kuplungot felengedni segítek.
            Nem lehet egyszerre mindent a tanulóra zúdítani, mert nem tudja feldolgozni.
            A finom mozgások, mint csúsztatott kuplunggal parkolás, sok és érzékeny kormányzással, csak a későbbiekben jön.

            Köszönöm mindenkinek e kedves szavakat, a hozzászólásokat, a tapasztalatokat és a biztatást :

            Ági

            Aki az én jogsimért szurkolt, annak mondom, nekem 24 éve van :-)
            Én vagyok az oktató !

            VálaszTörlés
          11. Kedves Ági.Én tegnap buktam meg pont a rossz parkolóhely megválasztása miatt :( az lenne a kérdésem,hogy nagyobb helyre is beállhatok parkolni a vizsgán?minden más jól megy csak azzal van gond.Köszönöm a válaszodat.És,hogy van ez a blog
            :) ajánlani fogom az ismerőseimnek az biztos.Üdv:Reni

            VálaszTörlés
          12. Nagyobb hely alatt a két kocsi helyet értem.Mert az oktatóm azt mondta,hogy csak egy kocsinyi helyre parkolhatok a vizsgán.A mostani vizsgán is csak egy parkolást kell végre hajtani?Válaszodat köszönöm.Reni

            VálaszTörlés
          13. Kedves Reni ! A forgalmi vizsgán a járdával párhuzamos parkoláskor az előremenetben történő parkoláshoz 12-15 méter , vagyis 2-2.5 parkolóhelynyi a megengedett. Tolatáshoz 7 méter , vagyis egy normális méretű parkolóhely. Merőleges parkolásokhoz pedig 2 kocsi közt legfeljebb 1 autónyi hely lehet. Ez előírás. Csodálkozom, hogy az oktatód nem mondta el a vizsga előtt. Én meg szoktam kérni a vizsgázóimat, hogy olvassák el a részletes vizsgakövetelményeket, oda le van írva.
            http://www.nkh.gov.hu/documents/11102/180145/Tantervi+%C3%A9s+vizsgak%C3%B6vetelm%C3%A9nyek+-+%E2%80%9EB%E2%80%9D+kateg%C3%B3ri%C3%A1s+j%C3%A1rm%C5%B1vezet%C5%91-k%C3%A9pz%C5%91+tanfolyamok+sz%C3%A1m%C3%A1ra/5a42e2e9-bb06-49af-8d98-1b40e6909ca0?version=1.2&type=pdf

            VálaszTörlés
          14. Köszönöm gyors válaszodat.Sajnos az oktatóm a vizsga menetéről nem adott tájékoztatást.Szép napot.Reni

            VálaszTörlés
          15. Kedves Ági!
            Nagy örömömre szolgál, hogy rátaláltam a lapodra és rengeteg hasznát veszem. Nemsokára vizsgázom. Nagyon jó tanárom van és a stílusa hasonló a Tiédhez. Ahogy olvasom a soraid mintha Őt hallanám. Köszönöm a sok segítséget. Ajánlom mindenkinek szeretettel a lapod. Judit

            VálaszTörlés
          16. Kedves Ági!

            Köszönöm a részletes leírást, nagyon sokat segít. A leírásodból értette meg, hogy mikor merre kell kormányoznom parkolásnál és hogyan.
            Nekem mondjuk rendes az oktatóm, de ennyire részletesen ő sem mondta el.
            Üdv.:Melinda

            VálaszTörlés
          17. Sziasztok!.most fogok menni vizsgazni 23án de a parkolastol parázok nagyon.elméletben tudom hogy parkolok. De gyakorlatban beparázok töle.meg 8 orám van de az ojtatom nem is nagyon akarja gyakoroltatni a parkolást.mintha arra menne hogy bukjak meg.tudom hogy kell neki a pénz de akkor mondja hogy vegyek még orát tuti kifizetem.csak ne bukjak meg és a kudarc az rosszabb mint hogy még most gyakoroltatna mindig tolatni.

            VálaszTörlés
          18. Örültem,hogy nem irják leskelödünk mint amikor a legnagyobb közöségi oldalon megtekintettem egy noi ismerösömet

            VálaszTörlés