2011. szeptember 3., szombat

A nagytestű sokkerekű csodákról !

http://www.truckware.hu/
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy 20 évvel ezelőtt, amikor beiratkoztam vezetni az ATI-hoz akkor egy csodálatos embert kaptam oktatónak . Mai eszemmel nem annyira okatónak volt jó mint embernek, de rengeteg dolgot tanultam tőle !

Kozma Béla akkor, az ATI egyik legnagyobb embere volt, mint testben, mint agyban, mint lélekben.
Mindent tanított,amit akkor lehetett. Az összes kategóriát, elméletet, gyakorlatot, ADR-t, mindent.

Büszkén vállalhatom hogy jó barátok lettünk. Sajnos pár éve meghalt, de az emléke, a tanításai örökre megmaradtak.

Hihetetlen humora hamar megragadott, nem bírtam megállni hogy be nem járjak az óráira. Mindent hallottam százszor, a vicceit már kívülről tudtam.
Lassan ADR vizsgára is elmehettem volna akkoriban.
Innen a bennem lévő hatalmas tisztelet a nagy járművek iránt.


Rendszeresen vendég voltam a buszban oktatás közben, és ittam Öreg barátom minden szavát.
Oktatás közben természetesen próbálom én is ezt a szemléletet átadni tanulóimnak.

A nagytestű járművek különleges figyelmet, bánásmódot igénylenek.
Állítólag nem nehezebb őket vezetni, mint egy személyautót ! Én ezt örömmel elhiszem, biztosan így van, bár elég hihetetlen ! Pedig kamionsofőr kolléganőm is ezt mondja ! :-)
Van ugyan C-s jogsim, és hamarosan meglesz az E-is, de ez nem tudás, nincs mögötte gyakorlat !




És lehet hogy a mai modern kamionokat könnyű vezetni, de ne felejtsük el hogy az úton vannak még a régiek is !
IFA-k,, KAMAZ-ok és hasonlók. :-)


Egy dolog azonban ennek ellenére biztos ! Vagyis még vagy 100 !
Ha a nagytestű járműveket vezetni nem is olyan nehéz mint gondolnánk, de azért igen csak mások a :







  • méreteik,
    • menettulajdonságaik
    • a tömegükből eredő gyorsulásuk
    • lassulásuk
    • a helyigényük
    • a járművek körülötti holtterük
    • a maximálisan elérhető sebességük

      Nézzük hogyan jelentkeznek ezek a problémák a mindennapi életben.
      Van itt ugye nekem három fő szempont.

      • amit a kamionsofőrök látnak, gondolnak
      • amit mi mezei sofőrök megélünk velük szemben
      • és mint oktató hogyan oktassam a tanulókat a velük való bánásmódra
      A gondolataim összegyűjtésében segítségemre van a férjem aki nemzetközi kamionsofőr, és a legjobb a szakmájában. Állandóan képezi magát, megvan minden a témával kapcsolatban megszerezhető végzettsége !
      Például ADR is.

      És várom a kollégák írásait is!

      Számomra alapszabály a közlekedésben és az oktatásban hogy : csak azokat a feladatokat problémákat tudod jól megoldani, amire felkészülsz, amire számítasz, amit időben észlelsz , és amire van stratégiád !
      A váratlan helyzetek mindig nehezebb feladatot jelentenek !

      A nagytestű járművekkel való találkozásra fel lehet készülni, őket lehet tudatosan keresni, jelzéseiket értelemezni, nekik segíteni.
      Az oktatás során és általában a városi közlekedésben leginkább buszokkal találkozunk. Kiengedjük őket a megállóból, előzékenyek vagyunk segítőkészek !

      De mire gondolok még a nagytestű, sokkerekű járműveken ?
      Minden aminek több kereke van min 4 , és nem vezethető B-s jogsival.
      Buszok, kamionok, traktorok, és egyebek. Különleges felépítményű járművek.


      Nézzük a méreteket, a helyigényüket :


      Nagyok,, óriásiak !
      A megszokottól szélesebbek, hosszabbak, magasabbak.
      Ebből csak a magasság ami nekünk nem okoz gondot, ezzel a sofőrnek kell megküzdeni.


      A többi méretből való különbséget, minden manőverünknél, nekünk is figyelembe kell venni
      Van azért néha a nagy méretnek előnye is !

      -Erősebbek, kár velük versenyre kelni.
      -Magasabban ül a sofőr, sokkal többet lát, mint mi.
      -Az ütközésben ritkán maradnak alul.

      1/- Az úton elfoglalt helyük, nyilván nagyobb mint a miénk.
      Ez fontos lehet sok szempontból. Például egy manővernél.


      Mivel hosszabbak és szélesebbek mint egy személygépkocsi ezért másként is viselkednek például egy előzésnél.
      És pont ezért, mivel az útból elfoglalt helyük nagyobb, nekünk is másként kell a manővereinket végrehajtanunk ha ők a partnereink benne.

      Ha egy ekkora jármű előz számítani kell rá hogy az előzési út hosszabb lesz, és számítani kell arra is, hogy a jármű nyomeltérése nagyobb, tehát kilenghet, ezért nagyobb oldaltávolsággal is fognak előzni, kikerülni.
      Tehát nem csupán a mérete miatt kerül nagyobb ívben, hanem a menettulajdonsága miatt is.

      Ha ő előz egy kerékpárost nyilván át fog jönni a másik sávba, míg egy személyautó elfér sávon belül is, de ugyan ez a helyzet egy gödör kikerülésekor is.

      Ha mi előzünk egy ilyen járművet, akkor szintén számítanunk kell rá, hogy az előzési utunk hossza nagyobb lesz, ez logikus, de nehezíti a mi dolgunkat is a hosszú járművek oldalirányú nyomeltérése, valamint az hogy a manőver elkezdése előtt, nehezebb a tájékozódásunk is.
      Azért nehezebb, mert a méretei miatt nem látunk ki mögüle, és nem látunk át sem rajtuk.

      És nyilván egy keskenyebb úton számolnunk kell azzal az egyszerű ténnyel, hogy nem biztos hogy elférünk mellette. A szélessége és a nyomeltérése miatt . Nagyobb oldaltávolságot kell tartanunk mellettük.

      Tehát másra kell számítani, mint egy kisautó esetében.De fordítva is igaz. Ha én kerülök valakit-valamit, és a terelővonalhoz kell húzódnom, akkor sem mindegy mi jön mellettem. Személyautó vagy busz.

      Az oldaltávolság kérdése, persze ennél sokkal gyakrabban felmerül mint probléma, szembe találkozások esetnén,,, útszűkületekben.

      Célszerű ilyenkor az elsőbbségi viszonytól függetlenül előzékenyeknek, segítőkészeknek lennünk.

      Nem mindig az a legfontosabb szempont hogy élhessünk elsőbbségi jogunkkal, hanem hogy haladjon a forgalom.


      2/ - Nekik egy útkereszteződéshez érve másként kell mérlegelni, hogy hol álljanak meg, mert elzárhatják a keresztező út forgalmát,,, ott ahol 2 kisautó széthúzódva helyet tud csinálni a keresztező forgalomnak , egy kamionnak jó időben előre átgondolva kell megállni.

       Apróságok ezek , de a méretből adódnak, mint ahogy a kanyarodáskor való besorolásuk is.

      3/- Ha hosszú a szerelvény és nem férnének el , akkor kénytelen úgy elhelyezkedni hogy a jobbra kanyarodást a bal oldalról végezze el, a balra kanyart pedig több sávos úton is a legszélső jobb oldali sávból.
      Ez roppant veszélyessé teszi a kanyarodást, de máshogy nem lehet végrehajtani.
      Nem is volna ez gond, de ha megfigyelitek az autósok sokszor állnak döbbenten, értetlenül, egy ilyen helyzet előtt.
      Nem hagynak helyet , bemennek a kamion mellé,, mint a vakhangyák !

      4/- Mi ugye a Mecseken lakunk .
      Ha már mentél Orfűre, vagy Komlóra, akkor találkoztál a kanyarban szemben, a Te sávodban közlekedő busszal.
      Erre egy ilyen helyen számítani kell !! Egyszerűen csak így férnek el.

      Számomra nagy hiányosság hogy erre nincs külön jelzés, amit minden élesebb kanyar elé kitennének a rutintalan, mondjuk Alföldi sofőrök számára, akik nincsenek az ilyen helyzetekhez hozzászokva.

      5/- Tipikus magyar szokás hogy a buszok számára fenntartott parkolóhelyre beállnak személygépkocsival.
      Én egyszerűen megoldanám. Beültetném a majmot, és megmondanám neki, hogy most addig mész cimbora, amíg találsz a busznak jó kis helyet és be nem állsz ! Lehet, hogy legközelebb meggondolná !

      6/- És mi is van a bemenni valahová problémával ??
      Férjem meséli, hogy sokszor kapnak olyan címet, amiről nem lehet tudni hogy vajon ki is lehet-e majd onnan jönni. Hogy befér-e a méretei lévén az szerencsés esetben ki van táblázva, de ez sem mindig jól.

      És egy térképen sem lévő helyen táblára sem lehet számítani.
      Na Ő kitalálta erre a tutti megoldást. Leparkol a kamionnal. Fogja a biciklijét és beteker a titkos helyre.
      Benézi, hogy lesz-e hol megfordulni, és csak ezek után megy be.

      7/- Gyakran előfordul hogy megállnak kamionnal olyan helyen ahol nem szabad és nem túl szerencsés.
      Ilyenkor gyakran az az ok, hogy eltévedt a sofőr, és megpróbál egy olyan helyen megállni, ahol lehet hogy szabálytalan, de legalább ki lehet kerülni.
      Kérdezzük meg ilyenkor, hogy tudunk-e segíteni.
      Nálunk például a Dohány gyárhoz a navigáció olyan kis utcákon akarja behozni a kamionokat , ahol lehetetlen elférni. Ha a környéken térképet bújó kamionsofőrt látok, mindig megállok és elmondom neki hogyan tud a nagy autóval eljutni a Dohány utcába.

      Nézzünk pár dolgot a lassulás, gyorsulás, sebességkorlátozás témáról  :

      Sokan nem tudják hogy nagyon sok nagytestű járműben sebességkorlátozó van beépítve.
      Ez azt jelenti, hogy ha szeretné sem tud gyorsabban menni mint amire a korlátozás be van állítva.
      A legtöbbször 90 km/h.
      Sok helyzetben okoz ez problémát.

      Tököl az autós, a kamion lendületben van, belevág az előzésbe.
      Autós felébred,, megtalálja a gázpedált, és nem érti a kamionos miért nem megy !
      Hát ezért,, mert nem tud többel. Ha az autósnak addig nem volt fontos rohanni, akkor talán erre a pár másodpercre míg megelőzik nem kéne.

      A hatalmas tömegből ered a lassulás és az elindulás problémája is.
      Nyilván egy nagy tömegű jármű lassabban indul, mint egy kisebb.
      Ezt mi autósok, jól ki is szoktuk használni, ezzel talán nincs is semmi gond.

      A gond inkább a megállással van.
      Nem csak a nagy tömeg miatt áll meg hosszabb úton egy teherautó, hanem mert a légfék fékkésedelmi ideje is nagyobb mint a mi fékünké.
      Lehet ezzel kísérletezni, de minek ??
      Be lehet vágni egy kamion elé a sárguló lámpánál,, de minek.?? Ha mi megállunk, ő meg már nem tud, ki fog jobban sírni ??

      A tanulóimat szoktam kérni, hogy mielőtt a fékre lépnek egy manőver előtt ,, előbb nézzenek a tükörbe.
      Nézzék már meg mi jön mögöttünk, és hova néz ! Látja -e a helyzetet, számít-e a megállásunkra a mögöttünk jövő ?
      Vagy épp sms-t ír, oldalra néz, vagy alszik,,, esetleg figyel ránk !

      Persze nehéz a döntés ha egy az orrunk elé lelépő gyalogos, és a fenekükben száguldozó, jól láthatóan máshova figyelő kamionos közt kell választanunk.

      Gondoltam rá, hogy leírom méterben a különbséget , már a féktávolság különbségét, de én ezeket 18 év alatt sem tudom megjegyezni.
      Legyen elég annyi hogy van,, jó sok, és bolond ember az aki ezt nem veszi számításba !

      Aki meg nincs megtanítva, azt sajnálom :-((

      Na,, gyorsulás, lassulás !
      Egy lendületben lévő autót nem illik felbosszantani bevágással, lassulással.
      Különösen veszélyes ez a műsor rossz időjárási és útviszonyok közt.
      Ha egy kamionnak van , akár csak egy hangyányi esélye felmenni havas úton a Mecseknádasdi emelkedőn, vagy egy busznak a Rózsadombin, akkor ne kezdjük előzgetni. Hagyjuk békességben felmenni.
      Ha elszúrjuk a menetét és keresztbe áll a hegyen akkor i sem fogunk menni sehová.
      Vagy megtoljuk,,, ki hogyan gondolja.




      Alvó , kakiló,, szeretkező embert ,, és lendületben lévő kamiont, nem zavarunk !!!

      Kell-e a tömegükből eredő lendületükről beszélnem  ??
      Nem is jut eszembe most semmi,, majd,

      A holttérről :


      Minden járműnek van holttere !
      Nagy járműnek, nagy holttere !

      Nincs hátul ablaka !
      Ha van, akkor utasok állnak előtte, de ha nem állnának, akkor sem lehetne látni mi van a kocsi mögött.
      Ez a karosszéria okozta holttér.


      De van a tükröknek is holttere.
      A sofőrnek egyetlen lehetősége van a manőverezéskor a tájékozódásra, a tükrökből való vizsgálódás !
      Számomra is úgy tűnt amikor teherautót vezettem hogy ez akkora nagy tükör, hogy itt biztosan nincs holttér, de ez fizikailag nem lehet igaz !
      Viszont itt a sofőr nem tud hátra nézni, vagy oldalt, hogy betekintsen a holttérbe !
      Itt a többi közlekedőnek kell arra odafigyelni hogy ne tartózkodjon egy nagytestű jármű holtterében !!

      Hogy hogyan ?????????????

      Nagyon egyszerű ! Mindig igaz az a tétel, minden járműre, hogy a sofőr akkor lát téged a tükörben, ha Te is látod az ő szemét a tükrében !

      Ha nem látod, ő sem lát !,
      Maradj, le vagy kerüld ki !

      Tolatáskor semmit nem lát!
      Szerencsés esetben van egy irányítószemély, aki segít neki.
      Soha nem fogom megérteni, miért is nincsenek az emberek erre tekintettel ??

      A menettulajdonságok, és egyéb különlegességek :

      Menettulajdonságokhoz tartozik az előbb említett, lassulás, gyorsulás, a tehetetlenségi erő de van még itt más is.
      A nagy méret miatt más a kanyarodási sugár, erről is már beszéltem a méreteknél.
      A magasság és a rakomány miatt a súlypont , a borulási veszély is más mint kisautóknál.

      De vannak az áruszállításnak speciális velejárói is.
      Különleges rakományok, különleges tulajdonságokkal.


      Például :
      • élőállat szállítás
      • utasszállítás
      • folyadék szállítás
      • ADR-es áru ( veszélyes anyag szállítása )


      Élő állat szállításánál figyelemmel kell lenni az állatokra.
      Buszoknál az utasokra.
      Nyilván más lassulással, gyorsulással kell közlekedni.





      És elég egy apró tévedés, máris az úton rohangál a vacsora






      Folyadék szállításnál a folyadék viselkedésére.
      Bár a tartályokban van hullámtörő, de azért az sem mindenható.



      Veszélyes árú szállításánál, különleges szabályokat kell a sofőröknek betartani !


      Istenem,,, mibe fogtam én bele ?????,,

      Ezeknek a témáknak soha nincs vége !!

      Azt hiszem kell egy kis témagyűjtő szünet ! Írjátok meg a gondolataitokat !

      Nincsenek megjegyzések:

      Megjegyzés küldése