egy oldal azoknak akik szeretnének belelátni a járművezető képzés titkaiba,, azoknak akik szeretnének tanácsokat kapni a jogosítvány megszerzéséhez és a biztonságos közlekedéshez
www.jogsiring.hu
MEGTANULNÁL VEZETNI ? TUDSZ MÁR VEZETNI, ÉS SZERETNÉL JOGOSÍTVÁNYT IS ? VAN JOGSID DE MÁR EZER ÉVE NEM VEZETTÉL ! A LEGJOBB HELYEN JÁRSZ ! GÉPJÁRMŰVEZETŐ SZAKOKTATÓ VAGYOK MÁR 24 ÉVE .

KERESS MEG ÉS MEGBESZÉLJÜK MIBEN SEGÍTHETEK !
70/ 631-72-31

2015. január 4., vasárnap

az érzékszervek fontossága a vezetésben


Mindannyian tudjuk hogy 5 alap érzékszervünk van. Vagy mégsem ??

-látás
-hallás
-tapintás
-szaglás
-ízlelés

szerintem van még , például :

-egyensúly

és az előbb keresgélve olvastam pár érdekeset, mint :

-Empátia
-Megérzés képessége (intuíció)
-Jövőérzékelés
- Bőrlátás
-Nyelv-érzékelés (tárgyak távolsága, nagysága )
-Harmadik szemmel való látás
- Gondolatok érzékelése

majd megnézzük ezeknek van-e itt jelentősége !

Mi az ami ezekből fontos, és milyen mértékben az autóvezetés, a közlekedés során ?

A látás !
A legfontosabb érzékelésünk, ez az egy , melynek hiánya lehetetlenné teszi a közlekedést.Nincs felmentés alóla, ,, vicces is lenne. Csökkent képesség esetén pedig külön odafigyelést igényel.



Gondoltátok-e már, hogy a látás milyen sokrétű képesség ?


Érzékeljük vele a:

-távolságokat
-méreteket
-színeket
-fényerőt
-kontrasztokat
-mozgásokat
-sebesség változásokat
-a tér minden dimenzióját, mélységét

És arra, hogy mennyi minden befolyásolja ?

-az adottságaink
-a korunk
-az állapotunk, betegség, pszichés állapot stb.
-alkohol, drog, gyógyszerek 
-külső tényezők mint időjárás
-napszak
-koszos ablak :-)


Fontos hogy mindent megtegyünk egy adott pillanatban a legtökéletesebb látásunkért, hisz alapvetően az itt begyűjtött információink alapján hozzuk meg döntéseinket.
Kevésbé veszélyes helyzetekben mint egy megállás, parkolás, és egy összetettebben, mint előzés, sávváltás !

A hallás !




Sokszor elhanyagoljuk ennek jelentőségét .

Pedig ha elgondolkodtok rajta, hallás útján rengeteg hasznos infóhoz jutunk.

  • - motorhang,, leginkább ebből dolgozunk
  • - rengeteg hiba hanggal ismerhető fel, kipufogó, váltó stb.
  • - a közlekedés hangjai
  •  sokszor hamarabb halljuk a keresztező úton érkező járművet, mint látjuk
  • duda hangja, mások figyelmeztetése
  • csikorgó fékezés hangja
  • megkülönböztető hangjelzés
Volt egy balesetünk, el kell mesélnem :
Tanulóval egy útkereszteződésben álltunk. Balra akartunk kanyarodni, telezöld lámpánál. Ahogy behajtottunk középre, hallottuk hogy balról távolról közeledik egy szirénázó autó. Nem csak mi hallottuk, hanem mindenki, mert minden irányból , minden sávban megállt a forgalom.
Megérkezett balról a vérszállító autó. Befékezett, szinte megállt mielőtt áthajtott volna a kereszteződésen.
Ebben a pillanatban szemből, nagy sebességgel odaért egy ...........nő. lassítás nélkül belerohant a vérszállítóba.,, a várszállítót nekem lökte, 1M Ft-os kárt okozva a kocsimban.
Persze tagadta a felelősségét, hiszen zöld volt a lámpája. Pereskedésre került a sor, sok évig húzódott az ügy. Én szakértő tanúként voltam jelen a tárgyalásokon, és tettem vallomást.
Egy adott ponton a hölgy ügyvédje azzal védekezett, hogy én biztosan azért hallottam a szirénát, mert le volt tekerve az ablak.
Döbbenten kérdeztem tőle, : Miért a KRESZ-ben az van hogy csak letekert ablakok mellett kell hallani a külső zajokat, pláne egy szirénát ???

Gondolom a hölgy telefonált, vagy bömböltette a rádiót, vagy hasonlók. Egy biztos, mindenki más hallotta !

Ne hanyagoljuk hát el a hallás fontosságát.
Csökkent hallásképesség esetén kaphat valaki jogosítványt, de akkor ezt az autón fel kell tüntetni !

A szaglás !


Van-e szerepe az autózásban ??
Hogy a csudába ne ?

Szaglással érezzük,

  • ha ég a Ferrodol ! Ha kuplung, ha fék
  • füstöl a gumi
  • ha gáz van a gázos autónál
  • ha forr a hűtővíz

    Tapintás !





    A kezelőelemek használatánál van jelentősége.
    Finom érzékkel kell a

       
    • a kormányt
    • a váltót
      • a kapcsolókat

      kezelni, és ebben nagy szerepe van a tapintásnak, kezünk megannyi finom érzékelő idegvégződésének.
      Mindenki utálja amikor egy kezdő úgy szorítja a kormányt hogy majd vizet facsar belőle,hogy szinte véraláfutásos lesz a kormány, vagy olyan durván nyúl a váltóhoz, hogy az recseg ropog.
      Ne adj isten az index-kart akarja letörni.

      Az ízlelés !

      Talán az egyetlen aminek, valóban nincs szerepe az autózásban.
      Nem keresgetek, nincs értelme :-)

      Szerintem

      Az egyensúlyérzékünk 

       is egyfajta érzékszerv.




      És ebben a témában ráadásul nagyon fontos !



      Ezzel érzékeljük
      • a hosszirányú
        • az oldalirányú sebesség változásokat
        • az emelkedőket-lejtőket
        • a kanyarokat
        • a dőlésszögeket, már az út, a kanyarok dőlésszögét
        Ezen érzékszerv nélkül is elképzelhetetlen lenne a biztonságos közlekedés.
        Ez a probléma talán azért nem hétköznapi, mert ezzel a mindennapi élet is elég bonyolult.
        Akinek ilyen betegsége van, már ami az egyensúly szervét károsítja, az nagy valószínűséggel nem kerül abba a helyzetbe hogy autót vezessen.

        Nézzük a viccesnek tűnő felsorolást, azokról az érzékelésekről, melyeket azt hiszem 6. érzékként szoktunk emlegetni !!

        - Empátia- Megérzés képessége (intuíció)
        - Jövőérzékelés
        - Bőrlátás
        - Nyelv-érzékelés (tárgyak távolsága, nagysága )
        - Harmadik szemmel való látás
        - Gondolatok érzékelése

        A nyelvérzékelést  ebben a témában értelmetlennek találom !
        Egy csóknál tudom értelmezni, de erre itt nincs szükség.
        A bőrlátás értelmét csak sejtem, de nem tudom.

        Az összes többit viszont nagyon is.
        Még ha elsőre furcsa is, de gondoljunk csak bele.:

        Lehetetlen lenne a közlekedés
        • ha nem tudnánk egy kicsit a másik fejével gondolkodni, ha nem érzékelnénk mások gondolatait
        • ha nem terveznénk előre, amihez kell egy kis jövőbelátás
        • ha nem rendelkeznénk, legalább egy kicsi empátiával
        • ha nem rendelkeznénk a megérzés képességével
        Azt hiszem autót vezetni talán nem akkora dolog ! Amerikában biztosan a majmokat is meg tudják rá tanítani.
        Na de közlekedni ,, a forgalomban !
        Tervezni, balesetet elhárítani, vigyázni a gyengébbekre, rutintalanokra !
        Megóvni magunkat és másokat a felelőtlenektől, agresszívektől, magamutogatóktól !

        Ezek mind a közlekedési színdarab részei, és mindezzel számolni kell.

        Na ehhez kellenek ezek a képességek.

        ha nem rendelkezik velük valaki, én azt is kimatricáznám !

        Figyelem !! Ő egy figyelmetlen, érzéketlen, monomán tuskó ! Társasjátékra alkalmatlan, mert nincs meg benne az együttérzés, odafigyelés, segítőkészség képessége !

        És ha azt hinnéd hogy ezt az egészet most én találtam ki, akkor van némi igazad, de a tankönyvek ismerik a

        DYNOMEN HELYZET

        kifejezést, amit úgy határoznak meg, hogy : amikor a helyzet még nem veszélyes , de könnyen azzá válhat !!

        Gurul a labda - jön a gyerek !!

        Na mi ez ha nem megérzés ?? Csak és csupán tiszta logika ?
        Nem hinném !

        NAGYON JÓ MEGJEGYZÉSEKET KAPTUNK ! KÖSZÖNÖM SZÉPEN ! OLVASSÁTOK EL !
        Névtelen írta...
        Vannak viccek arról, hogy az érzékszerveink milyen összeköttetésben vannak egymással. Nemrég rájöttem, a viccek olyanok (majdnem), mint a közmondások. Van valóság alapjuk! Sokáig (tán hiúságból) nem csináltattam szemüveget, mondván ,ha nem tudom elolvasni a rendszámát, attól még látom a kocsit. Csakhogy mikor a gyalogost nem vettem észre, mert jobban kellett koncentrálnom egy kocsi mozgására, félre raktam hiúságom. S lett szemüvegem. Azóta más bajom van. Ha a TV előtt ülve nincs rajtam az okuláré, jobban fel kell hangosítanom, h halljam mit mondanak. Tehát, ha nincs rajtam a szemüvegem, nemcsak hogy nem látok, de nem is hallok jól. S a másik, Mit is hívnak disco balesetnek? Nem csak a piás, drogos állapotban hajnali 3-kor bekövetkezett, más közreműködő nélküli baleseteket. A zenés helyről kijőve az ember feje zúg a nagy hangzavar miatt. De mivel nem hall még mindig rendesen, a kocsiban is nyomatja a "tuc-tuc"-ot. A hallójáratokra ható hangos zene, tompítja az egyensúly-, mozgás-, sebesség-érzékelést. Tehát "józanul" is a fára csavarodsz, ha bömbölteted a zenét a kocsiban.